Misstänker du att du är en av oss? Klicka här för att göra ett självtest.

Nyhetsbrev april 2026

Hej alla grupper!

Här kommer nyhetsbrevet för april. Den här månaden har riksgruppen haft ett arbetsmöte tillsammans med GSR:er från grupperna, där fem olika grupper hade medlemmar som representerade. Syftet med mötet var att stärka samarbetet och dialogen mellan riksgruppen
och alla lokala grupper. Under mötet presenterade vi oss för varandra och informerade kort om riksgruppens nuvarande arbete samt om lediga serviceposter.

Vad gäller ekonomin lyfte kassören det nuvarande läget för SLAA. Även om kostnaderna hålls under kontroll och det fortfarande finns ett kapital, är intäkterna i nuläget för låga. Under de senaste fyra åren har bidragen från grupperna till SLAA Sverige minskat kraftigt.

Ansvarig för sponsorlistan informerade om att det ofta råder underskott på manliga sponsorer. Samtidigt är majoriteten av de som söker sponsor män, och det kommer in några förfrågningar varje vecka. Vi vill gärna uppmana alla lediga sponsorer att höra av sig med jämna mellanrum så att sponsorlistan kan hållas uppdaterad.

Riksgruppen har nu gått över till Google Workspace. Det innebär att alla grupper kan erbjudas möjlighet att få en officiell SLAA-mejladress och att riksgruppen kan hjälpa till med återställning av inloggningar vid behov. Det finns även möjlighet att använda Google Meet för onlinemöten, vilket kan bidra till minskade kostnader för Zoom. Vi uppmuntrar er att diskutera detta i era grupper och att höra av er till info@slaa.se om det är något ni är intresserade av.

En ny hemsida för SLAA är under utveckling där mötessidan kommer att bli tydligare, och Swishbetalning har nu införts i webbshopen. Vad gäller lagret har det flyttats i samband med att en ny lageransvarig har tillträtt serviceposten. För närvarande saknas anorexipamfletten, men den kommer att beställas in.

Vi vill också informera om att anmälan av motioner till höstens riksmöte ska göras enligt fastställd mall och skickas till info@slaa.se senast andra veckan i juni.

Tack för ert engagemang och ert arbete i grupperna.

Vänliga hälsningar,
Riksgruppen